Gyermekrák Alapítvány Közhasznú Szervezet 🔊
Current News/News

The sued media were made to rectify their statements by order of the Budapest Metropolitan Court; some admitted their mistake and made rectification out of court.

 

 

The sued media were made to rectify their statements by order of the Budapest Metropolitan Court; some admitted their mistake and made rectification out of court.

 

 

The Budapest Metropolitan Court order announced on March 12, 2014 obliged the daily "Blikk" and and its online editorial to make the following rectifications:

 

On blikk.hu site:

The article of December 20, 2013 entitled "Balogh: I don’t remember how much I paid for my house" and the article of December 21, 2013 entitled "Parking is prohibited, except for the Baloghs" falsely claimed that Index had proved that István Balogh, president of the Children Cancer Foundation, used the paediatric ambulance for private purposes.

 

The claim in the article of December 22, 2013 entitled "Balogh also heads an American foundation" that the president of the foundation used the paediatric ambulance for private purposes was unsubstantiated.

 

In reality, Index’s video evidenced that the paediatric ambulance was used not only for transporting patients but in some instances also for administration purposes and, furthermore, it happened that the driver drove István Balogh, president of the foundation, from his home to the offices of the foundation, his work place. 


The claim in the article of December 18, 2013 entitled "President of foundation drives around in private ambulance" that the Children Cancer Foundation spends an average of 500,000 HUF on fuel a month was unsubstantiated.

 

The article of December 20, 2013 entitled "Balogh: I don’t remember how much I paid for my house" falsely claimed that the Attorney’s Office had launched an  investigation in 2008 because the foundation spent more on operational costs than on patients.

 

In contrast, the reality is that the Attorney’s Office investigated the legality of the operation of the Children Cancer Foundation, and the purpose of the investigation was to find out whether the priority public-benefit activities were carried out in accordance with the legislation.

 

In the daily "Blikk":

The article of December 20, 2013 entitled "Balogh: I don’t remember how much I paid for my house" falsely claimed that Index had proved that István Balogh, president of the Children Cancer Foundation, used the paediatric ambulance for private purposes.

 

The claims in the article of December 21, 2013 entitled "Balogh doesn’t know how much his house is worth" and 

 

in the article of December 23, 2013 entitled "Balogh also heads an American foundation" that the president of the foundation used the paediatric ambulance for private purposes were unsubstantiated.

 

In reality, Index’s video evidenced that the paediatric ambulance was used not only for transporting patients but in some instances also for administration purposes and, furthermore, it happened that the driver drove István Balogh, president of the foundation, from his home to the offices of the foundation, his work place. 

 

The claim in the article of December 18, 2013 entitled "President of foundation drives around in private ambulance" that the Children Cancer Foundation spends an average of 500,000 HUF on fuel a month was unsubstantiated.

 

The article of December 20, 2013 entitled "Balogh: I don’t remember how much I paid for my house" falsely claimed that the Attorney’s Office had launched an  investigation in 2008 because the foundation spent more on operational costs than on patients.

 

In contrast, the reality is that the Attorney’s Office investigated the legality of the operation of the Children Cancer Foundation, and the purpose of the investigation was to find out whether the priority public-benefit activities were carried out in accordance with the legislation.

 

 

 

The Budapest Metropolitan Court order announced on March 3, 2014 obliged the channel HírTv Zrt to make the following rectifications:

 

In the programme on January 19, 2014, by claiming that Prosecution had ordered legal compliance inspection of the Children Cancer Foundation in early January, they created the false impression that criminal proceeding were going on at the Metropolitan Attorney General’s Office related to activities of the Children Cancer Foundation.

 

In contrast, the reality is that the the Metropolitan Attorney General’s Office Private Law Department, the authority entitled for legal compliance control of civil organisations, was doing legal compliance inspection.


In the programme, it was falsely claimed that István Balogh had stated either earlier or in a statement to HírTv that he did not remember how much he had paid for his estate.

 

Furthermore, it was falsely claimed that during the attorney’s legal compliance investigation of the Children Cancer Foundation in 2008, the increment  of István Balogh’s wealth was an issue.

 

It was falsely claimed that István Balogh had earlier denied to Index that the Children Cancer Foundation was planning to build a hospital.

 

 

 

 

The Budapest Metropolitan Court order announced on March 3, 2014 obliged the TV channel MTM-SBS (Tv2) to make the following rectifications:

 

In the programme "Facts"on January 20, 2014 it was falsely publicised that the Children Cancer Foundation used the 1% income tax donations inappropriately, what is more, abusively.

 

In contrast, the reality is that the Hungarian Tax and Financial Control Administration, legal predecessor of the National Tax and Customs Administration, found that the 1% income tax donations were used appropriately and the tax obligatons for 2010 were fulfilled without failure.

 

 

 

The Budapest Metropolitan Court order announced on March 3, 2014 obliged the TV channel Magyar RTL to make the following rectifications:

 

In the News on January 17, 2014 it was falsely claimed that according to the website of the Children Cancer Foundation patients were transported over an average distance of 655 km each.

 

It was falsely publicised that the Children Cancer Foundation used the 1% income tax donations to purchase estates, luxury cars and other items not related to the treatment of sick children.

 

 

 

 

The Budapest Metropolitan Court order announced on March 3, 2014 obliged the Online Editorial of the daily   ̎Magyar Nemzet  ̎ to make the following rectifications:

 

In the article of December 18, 2013 entitled "Trademark for transparent donation", by reporting that the Government Control Office found abusive practices at several charitable organisations raising funds for the treatment of children with cancer, then giving an account on István Balogh driving around in the paediatric ambulance of the Children Cancer Foundation between the city centre and his home, they created the false impression that the Children Cancer Foundation was one of the foundations at which the Government Control Office found abusive practices.

 

By publicising that the Children Cancer Foundation is one of those foundations that have spent tens of millions on advertisement and much less on real purposes, they created the false impression that the Children Cancer Foundation used a significant part of its income on non-charitable purposes.

 

In contrast, the reality is that the Children Cancer Foundation spent  HUF 180,276,000 in 2011 and HUF 183,110,000 in 2012 on public-benefit purposes,  accounting for 60% and 70% of its expenditure, respectively.


In the article of December 20, 2013 entitled "Bajnai takes no responsibility" it was falsely publicised that István Balogh, president of the Children Cancer Foundation Board of Trustees, was   ̎corrupt and a falsifier  ̎.

 

 


The Budapest Metropolitan Court order announced on March 14, 2014 obliged the Editorial Board of Hir24.hu  to make the following rectifications:

 

In their article of December 18, 2013 entitled "850 million forints parked by the Children Cancer Foundation":

 

They falsely reported that the hospitals of the Paediatric Oncology Network received only 16 million HUF from the Children Cancer Foundation in 2012-2013.

 

In reality, in addition to the 16 million for publications and medical grants, the hospitals received another 17.5 million HUF for medical equipment in 2012-2013.


Furthermore, they falsely claimed that István Balogh, president of the Children Cancer Foundation, had stated that he made his living by being editor-in-chief of two magazines and not by the salary he received from the foundation. 

 

In reality, István Balogh never made such a statement.

 

In their article of December 21, 2013 entitled "American homepage of Children Cancer Foundation switched off" :

 

They falsely reported that contents of the American honepage of the Children Cancer Foundation were suspended when Index reported that the Children Cancer Foundation had established an organisation in the US.

 

In reality, the homepage of Children Cancer Foundation, Inc. established by the Hungarian Children Cancer Foundation was not available as early as December 20, 2013, before the article of Inedex.hu on the US foundation was published on December 21, 2013; the homepage became available again on December 21, 2013, with Christmas design.

 

 

 

The Budapest Metropolitan Court order announced on April 30, 2014 obliged the Editorial Board of 444.hu to make the following rectifications:

 

In the article of 10 February, 2014 published on their website, quoting and with reference to the answer of the Human Resources Ministry given to a question in Parliament and based on information from hospitals, it was falsely reported that Szeged University had received  only about  52 million HUF from the Children Cancer Foundation up to 2013.

 

In contrast, the reailty is that Szeged University received another appr. 80 million HUF from the Children Cancer Foundation.

 

Furthermore, it was falsely reported that the last time Borsod-Abaúj-Zemplén County Hospital received a donation was in 2009.

 

In contrast, the reality is that the hospital received the last two donations, a total of appr. 5.5 million HUF, in 2013; the data base of the institute included the period from 2005 to 2012.

 

 

 

The Budapest Metropolitan Court order announced on May 21, 2014 obliged the Editorial Board of the daily   ̎Magyar Nemzet  ̎ to make the following rectifications:

 

In the article "Florida villa out of donations?" published on March 20, 2014, it is falsely claimed that the Balogh Family have a fund raising organisation in the US operated in a similar way as the Hungarian foundation.

 

In contrast, the truth is that the Children Cancer Foundation Inc. (CCF) has been founded by the Children Cancer Foundation. 


In the article it is falsely claimed that István Balogh has repeatedly denied any association with CCF. 

 

 

 

Rectifications published following out-of-court deals:

 

VILÁGGAZDASÁG ONLINE

 

ALFAHÍR.HU

 

MAGYAR HÍRLAP

 

PÉCSMA.HU

 

HÍR24.HU

 

HETI VÁLASZ

 

BORS

« Back | 1750 reading | 2014-04-18 12:30:00

Office
1084, Budapest, Rákóczi tér 10.
Hungary, H-1084
Phone
+36 1 217 1034
+36 1 217 1035
Office hours
Tuesdays and Thursdays:
8 am - 3:30 pm
Recent video
Number of visitors:
49 572 111
Facebook