Gyermekrák Alapítvány Közhasznú Szervezet
Sajtószoba/Sajtómegjelenések

Nekiment az Index újságírójának a Gyermekrák Alapítvány elnöke

hvg.hu 2014. január 28., kedd, 12:50 

 

Szerző: hvg.hu

 

A Gyermekrák Alapítvány elnöke, Balogh István tételesen cáfolta az alapítvány elleni vádakat, szerinte ő soha nem használja magáncélra az alapítvány autóját, és egy vastag mappába gyűjtötte össze a bizonyítékait arra, hogy a támadások célja az ő személyes lejáratása és az alapítvány tönkretétele.

 

Legalább két tucat család jelenlétében tartott sajtótájékoztatót Balogh István, a Gyermekrák Alapítvány elnöke. Az eseményen jelen volt az alapítvány könyvvizsgálója, ügyvédje és több munkatársa is.

 

Balogh szerint az alapítványt "célkeresztbe állították", a cél pedig az ő személyének lejáratása és az alapítvány tönkretétele. "De van-e joga egy újságírónak mondott személynek arra, hogy gyermekek életével játsszon?" – tette fel a kérdést az Index cikkére utalva, mely azt sugallta, hogy Balogh rendszeresen saját céljára használja az alapítvány autóját..

 

Bizonyítékokkal teli mappa

 

Balogh egy vastag mappát állított össze, 60 pontos melléklettel együtt, mely szerinte bebizonyítja, hogy az "alapítvány meghurcoltatásáról" van szó. Elmondta: magáncélú furikázásra az autót soha nem használja, a járműnek az éjszakai garázshelye azonban az ő háza. Az Index által közölt felvételek szerinte nem 3 egymást követő napon, hanem több héten keresztül készültek, az újságírók szerinte "lesben álltak" ezalatt az idő alatt, abból a célból, hogy a tudósításukat úgy tudják közölni, mintha folyamatosan saját célra használná az autót. Hozzátette: a felvételek elkészültekor is hivatalos ügyintézésre használta az alapítvány járművét, amit egyébként kizárólag a közhasznú alapítvány céljainak megfelelően, alapvetően gyerekszállításra használnak. 2012-ben az alapítvány adatai szerint 304 km jutott egy szállításra, összesen 209 főt vittek.

 


Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd

Mint ahogy azt a hvg.hu kérdésére Balogh elmondta, a gyerekeket a beérkező szülői igények alapján szállítják, a kórházaknak nem is kell tudniuk arról, hogy ők viszik a gyereket az ország különböző pontjáról. Az alapítvány erre a célra diszpécserszolgálatot működtet. A sajtótájékoztatón jelen lévő családtagok igazolták, hogy amikor kérték, az alapítvány mindig a rendelkezésükre állt. (Az Index számos kórházat megkérdezett, ahol nem tudtak arról, hogy az alapítvány szállított volna be hozzájuk beteg gyerekeket – a szerk.)

 

Több szülő megrázó családi történeteiket is közreadva szólalt fel Balogh mellett. Elmondásuk szerint az alapítvány akkor is mellettük állt és segített nekik, amikor a kórházak, orvosok már nem tudtak segíteni. A szülők elmondása szerint vitaminokat, gyógyszert kaptak ingyen az alapítványtól, de fizettek pár tízezer forintos rendszeres támogatásokat is a családoknak, miután legalább az egyik szülő a daganatos beteg gyerek ápolása miatt kiesik a munkából. De ezen kívül kórházakat is támogattak eszközbeszerzéssel és orvosok továbbképzésével.


Az egész újságíró szakma felelőssége

 

Balogh István szerint az Index nem csak "egysíkúan, hamisítva a tényeket" tálalt egy olyan történetet, "ami az alapítvány lejáratására szolgált" és működése megszüntetésére irányult, hanem a beteg gyerekek családjain túl a teljes civil szférának ártott, mivel szerinte ez az 1 százalékos szja-támogatási rendszer iránti bizalmat is aláássa. Balogh többször hangsúlyozta a "sajtó templomában, ahol az újságírás etikai kódexe született" (a sajtótájékoztatót a MÚOSZ-székházban tartották – a szerk.), hogy az újságíróknak meg kellett volna kérdezniük a másik oldalt is. És hogy az Index riportját minden médium ellenőrizetlenül átvette, és az ünnepek alatt (a videót és az oknyomozó riportot a portál december 17-én mutatta be – a szerk.) az egész ország az ő lejáratásával foglalkozott. A sajtótájékoztatón jelen volt az Index újságírója, aki leszögezte: Baloghot többször megkereste kérdéseivel, de azokra nem kapott választ, így azokból az információkból készítette el a cikket, melyek rendelkezésre álltak. Csonka Anna Balogh – hangsúlyozottan nem az Index mint médium, hanem a lap újságírójával szembeni – személyeskedő megjegyzéseire nem reagált. 

A sajtótájékoztatón szóba került az alapítvány működésével kapcsolatban indított ügyészségi és rendőrségi eljárás. Az előbbiről Balogh azt mondta, hogy ez teljesen normális és rendszeresen ismétlődő eljárás, valamennyi civil szervezetet időről időre így ellenőrzik. (Az igaz, hogy az ügyészség nem vádhatóságként, hanem közigazgatási felügyeleti jogköréből kiindulva vizsgálódik, de a törvényességi felügyeleti eljárást a cikkek hatására indította el – a szerk.)  Míg a rendőrség azért kezdett el nyomozni, mert feljelentés érkezett (a jobbikos Szilágyi György tett feljelentést – a szerk.), és ilyenkor kötelessége vizsgálatot indítani. (Arról még nincs hír, hogy a rendőrség alaptalan gyanú miatt nem indított volna eljárást – a szerk.)

 

Számok, milliárdok

 

Az elnök elmondása szerint az alapítvány 2000–2013 között 3,768 milliárd forintot kapott egyszázalékos támogatásokból, abból támogatásra 2,6 milliárd forint ment el, az alapítvány bankszámláján jelenleg is 903 millió forint van. Balogh hangsúlyozta, hogy míg a törvény úgy rendelkezik, hogy az 1 százalékokból bejövő összeg 50 százalékát lehet működésre fordítani, a Gyermekrák Alapítvány csak 16 százalékot fordít magára.

 

Balogh előadásában kitért a fizetésére is: mint mondta, nem igaz, amit a Blikk állít: nem 524 ezer forintot kap egy hónapban, hanem 503 ezret az alapítványtól, de neki is ugyanannyiba kerül a kenyér és a villany, mint bárki másnak. (Több szülő felszólalásában később megvédte a kuratóriumi elnök fizetését, mondván, mindenki pénzből él, és ez nem kirívó juttatás.) A budaligeti villájára kitérve pedig azt mondta, hogy ez örökségből szerzett vagyon. Mint hangsúlyozta, neki már nem volna szükség napi 16 órát 16 év óta dolgozni", de ez számára nem munka, hanem küldetés. 

 

Azzal kapcsolatban, hogy a Gyermekrák Alapítvány 2009 óta az USA-ban is működtet egy alapítványt, aminek van egy honlapja, azt mondta: az arra szolgál, hogy magyar gyerekek amerikai gyógykezelését segítse, mert Magyarországon Balogh szerint a daganatos gyerekek 65 százaléka meghal, míg az USA-ban – azokban a kórházakban, amelyekkel ők kapcsolatban állnak – a gyógyulási arány 90 százalék fölötti.

 

A sajtótájékoztatón sok szülő szólalt fel az alapítvány védelmében, mondván: a daganatos gyerekek szülei rettenetesen egyedül érzik magukat, amikor kiderül gyermekük súlyos betegsége, és "ez az egyetlen civil szervezet", amely valódi segítséget tudott nekik nyújtani. Arra a kérdére, hogy hányan részesültek amerikai gyógykezelésben, a sajtó nem kapott egyértelmű választ, igaz, jelen volt egy anyuka, akinek a gyermeke utazási költségeit és terápiáját az alapítvány támogatta.

 

Bár Balogh beszélt arról, hogy van sejtése, ki áll a lejárató kampány mögött, ezt újságírói kérdésre sem akarta elárulni.

 

Nyomozás, vádak, pénzügyek, lekapcsolt honlap

 

Bár a Gyermekrák Alapítvány pénzügyeit már korábban is többször vizsgálták, igazán csak akkor került reflektorfénybe, amikor az Index videót mutatott be arról, hogy Balogh rendszeresen magáncélra használja a megkülönböztető jelzéssel ellátott betegszállító kocsijukat, melyet az adók egy százalékából vásároltak.

 

Az Index arról is beszámolt, hogy Balogh a lányán keresztül Amerikában is működtet egy alapítványt, de miután ez megjelent, a Children Cancer Foundation Inc. honlapját lekapcsolták, illetve jelenleg átépítés alatt van. Az Index riportjának megjelenését követően egy jobbikos képviselő feljelentésére a rendőrség, majd az alapítványok esetében a törvényességi felügyeletet ellátó ügyészség is vizsgálatot kezdeményezett.

« Vissza | 1289 olvasás | 2014-01-29 11:57:57

Iroda
1084 Budapest,
Rákóczi tér 10.
E-mail:
gyermekrak@gyermekrak.hu
Telefon
(1) 217-1034
(1) 217-1035
Ügyfélfogadás
Kedden és csütörtökön:
8:00-15:30
Legújabb média
Eddigi látogatók száma:
37 637 556